Etikett: smak

Lapsang

Äldste sonen har gjort en kanna te. Jag häller upp en kopp till mig, men den blir stående en liten stund medan jag fixar vidare med annat. Sen tar jag första klunken och fylls omedelbart med trygghet och hemkänsla.

Lapsang.

Vi har haft slut på lapsang ett tag, men han köpte hem igår. Jag visste inte hur mycket jag saknat det och hur mycket det gör för mig.

Jag hade aldrig druckit lapsang innan jag träffade min man. Men lägenheten han delade med en kompis när vi träffades luktade lapsang. En kanna lapsang och att sitta uppkrupen i deras röda soffa från något av stans begagnatställen, det kom att bli trygghet.

Under det där första knappa året av distansförhållande, när vi bara kunde träffas varannan vecka, köpte jag till och med hem lapsang själv. Inte så mycket för smaken som för lukten. Ni vet lukten av någon man längtar efter och vill återskapa och ha omkring sig, fastän längtanen och saknaden snarast gör ännu mer ont när man känner lukten?

Men när jag ju dricker lapsangen är det bara hemtamhet den skapar. Ytterst lite av saknaden. Trots de snart tio år som gått sedan han dog.

Är lapsang mitt favoritte? Nej. Men det är ett av mina viktiga teer.

Har du något favoritte – eller någon smak eller lukt som framkallar särskilda minnen eller känslor?→ Läs resten av inlägget!

”Det blir jul ändå” – Blir det det?

”Det blir jul ändå.” Det är en återkommande fras i december, när någon suckar över hur tid, ork eller engagemang inte räcker till samtidigt som julen närmar sig med stormsteg. Ja, jag har nog också gjort mig skyldig till att säga så, förmodligen mer än en gång.

Men blir det det? Blir det jul ändå?

Alltså, det beror förstås på vad man menar. Datumet den 24 december kommer förstås att infalla oavsett vad jag hunnit eller orkat förbereda. Förmodligen kommer teves julvärd tända ljuset och lämna över till Kalle Ankas jul, och präster världen över sedan redogöra för julevangeliet i olika former. Men innebär det att ”det blir jul ändå”?

Att jag vill baka pepparkakor handlar inte om att hinna göra saker för att det ska vara så, för att någon annan dikterar det. Snarast är det de hembakta pepparkakorna som är julen.

Eller kanske inte just pepparkakorna.

Men julen består, i alla fall för mig, till stor del av lukter och smaker. Och de är ganska specifika.

Sötman i brunkålen, tillagad med smör och sirap. Fylligheten i långkålen, med grädde, salt och peppar. Fraset i tunt kavlade pepparkakor, som är så tunna att de sekunden efter smälter på tungan. Kraset när man biter igenom lagret av blockchoklad och därunder möts av mandelmassa i det hemgjorda julgodiset.

Kanske blir det jul även utan de sakerna. Men om alla dessa saker försvinner, så blir julen inte längre speciell – då blir den mest bara lediga dagar, inte just JUL.

Jag vill baka pepparkakor, laga juliga kålsorter och göra julgodis för att de är njutningen med julen.→ Läs resten av inlägget!