Etikett: sömnad

Ledig tid och mod

Mod. Låta saker ta tid. Använda det jag har. Det har jag övat på under det nya årets inledande dagar (med början på nyårsafton och fram till nyss).

Mod att börja utan att ha en helt färdig plan. Mod att klippa i tyg utan att ha tänkt alla steg klart. Mod att skarva.

Bit för bit klura ut hur jag ska få ihop ett klädesplagg (en tunika) av restbitar från det fina tyget jag sydde en huvklänning av för ett par år sedan. Skarvat ytterkant mot ytterkant för att få större tygstycken – och därmed en söm mitt fram respektive mitt bak. Breddat styckena nertill med lite extra skarvar (det hade varit SÅ mycket enklare med ett tyg utan tydligt upp/ner!). På frihand skapat ett ok fram och ett bak för att ytterligare förlänga tunikans längd maximalt. Format ärmkulle och livets motsvarande linjer direkt från ett existerande plagg. Klurat för att maximera hur mycket ärm jag kunde få ut av återstående tyg. Tänkt och tänkt och tänkt.

Sytt fickor (bara att väcka hjärnan i hur man gör och i vilken ordning!). Kantat både halslinning, ärmar och nederkant med samma enfärgade blåa tyg som fickorna är gjorda av.

Tid. Massor med tid. Enorma mängder tankeverksamhet. Hjärnan verkar ha klarat det *peppar peppar* – för några år sedan hade det här varit för mycket, för nära inpå utbrändheten.

Tagit tillvara på tygresterna som blivit liggande. För det är dålig resursanvändning att inte använda hela tyget. Vi ska inte köpa mer än nödvändigt, men vi ska också använda det vi köper.→ Läs resten av inlägget!

Hur gör jag när drottningen behöver tvättas?

Det här är en fråga till er som kan sånt här med tyg, textilhantverk, klädvård, etc.

Jag har en klänning som jag sytt av siden, jag tror det är sånt som kallas thaisiden. Jag använder den när jag står ute på mässor och annat för att sälja böcker. Jag kallar den ”drottningen”, för det är ju drottning jag klär ut mig till när jag sätter på mig den och en krona.

Nå. Även om det inte är jätteofta jag använder den, så kommer den att behöva tvättas. Det är liksom ofta varmt och svettigt i sådana sammanhang.

Så hur tvättar jag den bäst?

Jag vill inte behöva lämna in den på kemtvätt. Sidenkläder fanns långt innan kemtvätt, så självklart går det att tvätta på annat sätt. Vatten och någon sorts tvättmedel.

Men jag vill gärna ha tips på vad jag ska tänka på. Hur tvättar jag min sidenklänning på ett bra sätt?→ Läs resten av inlägget!

Jag sydde en klänning och köpte en krona

2 juli

Sömnad. Under många år var det ett stort utlopp för min kreativititet. Eller, ur mitt hänseende så gick det väl från andra hållet: det jag vill ha finns inte, så då får jag väl tillverka det själv.

Det här var långt innan internets tid. Jag fick söka kunskap från biblioteket och från mamma, som tack och lov kunde en hel del om sömnad, och i övrigt improvisera.
Begränsande förutsättningar är samtidigt bra för någon som riskerar att fastna i perfektionism och ambivalens. Har man för mycket kunskap sätts ribban för högt och ångesten blir orimlig. Med de givna förutsättningar var good enough inom rimligare avstånd. Och jag blev med tiden en okej sömmerska, tror jag.

Men nu har hjärnan hunnit ruttna. Tålamodet är mindre, och tiden ska räcka till mycket mer. Och jag har fått för mig att jag ska sy i ett tyg som legat länge för att jag inte alls vågat. Ångesten över att klippa i ett fint tyg är inte mindre nu än när jag var tonåring.

Tack och lov hittade jag en rulle tyg jag köpt billigt på nån utförsäljning för över 30 år sedan, så det blir provsömnad först. Tyget är skevt, så det funkar inte att använda trådraken på tvären, enormt irriterande. Och färgen är sämsta möjliga mot min hud.

Min stackars hjärna tycker ändå det är jobbigt. Jag saknar verkligen att ha någon i samma hus att bolla sömnadstankar med.

3 juli

Att dra igång ett syprojekt kräver en hel massa hjärnkapacitet.→ Läs resten av inlägget!