Etikett: mässa

Saker författare uppskattar när de (vi) ska sälja böcker på din mässa, marknad eller festival

Ordnar du en mässa, marknad eller liknande där ”små” författare har möjlighet att visa upp och sälja sina böcker? Här kommer några tips på vad vi författare blir glada av:

🪙 Låg deltagaravgift. Det är surt att stå en hel dag någonstans och sen inte ens sälja så mycket att det kompenserar för avgiften.

🪑 Bord på plats! Vi har tillräckligt att släpa på ändå, och böcker är tunga. Finns bordet redan uppställt i lokalen underlättar det. Finns det dessutom än stol man kan sätta sig på ibland är det ren lyx!

☕️ Gratis kaffe. Eller vatten, om det är varmt och sommar. Visst, ingen nödvändighet, men det kostar inte så mycket, och oj så glada vi blir!

🛒 Ha gärna säckakärra, kundvagn eller liknande på plats, till hjälp när vi ska få in våra saker. Som sagt var, böcker är tunga!

🛑 Skylta ordentligt! När inte ens vi säljare hittar var vi ska bli av, så kommer inte de potentiella kunderna heller att hitta. Och även om det är trevligt att knyta kontakter med andra författare och kanske köpa varandras böcker, så räcker det inte för att det ska kännas som en lyckad dag. Helst vill man sälja mer än man köper, i alla fall är det vad plånboken vill. Och det är trevligt om det är fler besökare än utställare.

📚 Du som är författare, håller du med? Är det något mer du vill lägga till?

🧶🥐🍯 Du som säljer andra saker på mässor, marknader, med mera, är det några punkter du håller med om?→ Läs resten av inlägget!

Tack till dig som är modig!

Boken lysande klot tvenne invirad i växten åkervinda.

Att köpa en okänd bok är inte lätt. En bok man aldrig hört talas om tidigare. En bok som inte synts i tidningarnas recensioner. En författare som inte suttit i några tevesoffor. En bok som inte ens finns hos den lokala bokhandeln. Varför ska man våga sig på något sådant, när det finns ”säkra kort”: författare man känner till, böcker man läst flera recensioner om och som den pålitliga kollegan rekommenderat?

Att köpa en okänd bok är inte lätt. En bok man aldrig hört talas om tidigare. En bok som inte synts i tidningarnas recensioner. En författare som inte suttit i några tevesoffor. En bok som inte ens finns hos den lokala bokhandeln. Varför ska man våga sig på något sådant, när det finns ”säkra kort”: författare man känner till, böcker man läst flera recensioner om och som den pålitliga kollegan rekommenderat?

Ändå finns ni. Ni som vågar chansa när ni för första gången träffar på mig och mina böcker – eller någon annan okänd författare och hens verk – på en marknad, mässa eller boksignering. Ni som lyssnar på det vi berättar, blir nyfikna, och gör det modiga: köper en bok.

För mig och andra okända författare är ni guld värda!

Från mig och andra okända författare kommer därför ett stort TACK!

P.S. Jag ber om ursäkt om någon berörd författare inte vill delta i tacket. Det är fel av mig att ta rollen att prata för en hel grupp utan att kolla av om alla håller med. Protester och förbehåll kan lämnas i kommentarerna.→ Läs resten av inlägget!

”Du står väl här nästa år också?”

Den frågan* får man ibland när man står på någon mässa eller marknad och försöker sälja böcker, från någon som är lite intresserad av ens böcker men inte mäktar komma till skott, för att hen redan handlat mer än samvetet eller plånboken bjuder.

Det finns en förväntan på att återkomma år efter år och stå och sälja sina böcker på samma platser.

Men sanningen är att det inte riktigt funkar i praktiken. I alla fall inte för mig.

Att stå på en marknad och sälja böcker är i många fall en ganska dålig affär, rent ekonomiskt. Det man hoppas på är i de flesta fall att nå ”break even”, alltså att få in pengar som täcker de faktiska utläggen för dagen (marknadsplats, utlägg för resa och parkering, etc). Lön för tiden man står där ska man inte räkna med. Än mindre ersättning för själva boken.

Det finns förstås de som tycker det är himlans kul att stå och babbla med knappt intresserade människor en hel dag. Det gör inte jag. Ja, det finns tillfällen och sammanhang där jag också gillar det, men en slumpmässig säljplats där de flesta är ointresserade av det jag har att erbjuda hör inte dit.

Och tiden jag står där, alla de där timmarna, är tid när jag kunde haft möjlighet att skriva. Eller komma ifatt med disk och tvätt. Eller rentav haft tid att läsa en bok själv. Skrivandet är min hobby; på vardagarna har jag ett vanligt jobb att sköta.

Jag fattar att det är svårt att ta beslut, komma till skott och köpa mina böcker.→ Läs resten av inlägget!

Jag kommer till SciFiWorld Malmö!

Den 27-28 april är det dags för SciFiWorld i Malmö, och på söndagen den 28 april kan ni träffa mig (och köpa mina böcker, förstås) i Fantastikbokklubbens monter!
Självklart kommer jag att ha sidenklänning och krona 👑

Ses vi där?→ Läs resten av inlägget!