Etikett: ekonomi

Jag bestämmer själv vad mina pengar går till

Apropå det här med kyrkoval och kyrkoavgift och att jag sedan många år inte längre är med i svenska kyrkan:

Ja, det är några tusen per år som jag inte längre betalar i medlemsavgift.

Ja, jag vet att de pengarna till stor del går till viktiga verksamheter.

Men som ickemedlem styr jag själv över de pengarna, och jag kan använda dem till bra saker på andra sätt. Och då bestämmer jag själv vilka verksamheter de ska gå till. (Det är förstås ett ansvar att leva upp till, att se till att det blir av.)

Eftersom jag inte påverka hur svenska kyrkan gör med sina skogar, så höjde jag häromdagen min månadsinbetalning till @naturarvet . Där används pengarna till att köpa upp och bevara gammelskogar.

Att jag gick ur svenska kyrkan är förstås inte en ekonomisk fråga, utan en religionsfråga. Men väldigt ofta argumenteras det för att man ska stanna kvar som medlem i kyrkan fastän man inte är troende, exempelvis för att inte dra bort sitt ekonomiska stöd. Min poäng är att man kan stötta bra saker ekonomiskt på andra sätt än just genom kyrkan – det finns massor med andra bra föreningar och organisationer!→ Läs resten av inlägget!

En vecka kvar

Ja, för dig som är medlem i Svenska kyrkan. Jag är det inte. Ändå tar jag mig friheten att skriva ner några tankar riktade till dig som är medlem.

Du är alltså medlem i en jättestor förening, där du sannolikt betalar en ganska saftig medlemsavgift. (Jag tror man fortfarande kan kolla på skattebeskedet hur mycket man betalar; på den tiden jag fortfarande var medlem betalade jag några tusen kronor per år.)

Kanske är du medlem i kyrkan även om du inte är väldigt troende, för att du tycker att kyrkan gör jättemycket viktigt arbete? Och ja, det gör de med bland annat din medlemsavgift, förstås.

Men som sagt, Svenska kyrkan är en väldigt stor förening. Och de viktiga besluten tas i kyrkomötet (riksnivå), stiftsfullmäktige och kyrkofullmäktige (lokal nivå). Du har möjligheten att vara med och välja vilka som sitter där. Eller så kan du låta bli, precis som väldigt många andra. Och då gynnar du i praktiken de som tycker tvärtom mot dig.

Om du följer mig är sannolikheten stor att du tycker att natur och miljö är viktigt och tycker det är självklart att hbtq+personer ska ha samma rättigheter som andra (och ser att detta ingår i det Jesus predikade). Men bland kyrkopolitiska nomineringsgrupper (”partier”) finns många med en helt annan agenda. Om du är med i kyrkan ”för att de gör så mycket bra” men inte röstar i kyrkovalet är det alltså sannolikt så att du stöttar det du inte alls tycker är bra.

Jag fattar att det är svårt att sätta sig in i en politik man aldrig hör talas om, med massor av nomineringsgrupper.→ Läs resten av inlägget!

Att ha råd med det som är dåligt för miljön – men inte det som är bra

[Jag ska börja med att säga att det här inlägget alltså inte handlar om dem som inte alls har råd till något mer än överlevnad eller där det finns andra praktiska hinder utifrån funktionsnedsättning, sjukdom, etc.]

Det finns många val vi kan göra som påverkar miljön. Köpa ekologisk mat. Köpa miljömärkta produkter. Välja det alternativ som framställts på ett mer etiskt sätt, som tillverkats på sätt som gör att det sannolikt håller längre, eller som orsakar mindre utsläpp.

Ofta (men inte alltid) kostar de miljömässigt bättre alternativen mer.

Och jag förstår att det kan bli en kostnadsfråga. Att man inte har råd att köpa ekologisk mat etc om pengarna ska räcka till mat hela månaden. Då behöver man välja det som är billigast eller i alla fall tillräckligt billigt.

Det jag inte förstår är när man tycker att man inte har råd med miljömärkta livsnödvändigheter, men samtidigt anser sig ha råd med utlandssemestrar med flyg och liknande.

Mat, kläder och hygien är nödvändigheter.
Flygsemester till utlandet är det inte.

Innan du prioriterar icke nödvändiga saker som är miljöskadliga tycker jag det är rimligt att prioritera att minimera påverkan från dina nödvändigheter.

Så länge du inte har råd med miljöanpassade val i din vardag har du inte heller råd med flygsemester.

Tycker jag.→ Läs resten av inlägget!

Vad är egentligen ett rimligt pris på en bok?

Den första tanken är förstås att priset ska ligga på en nivå så att man får betalt både för arbetstiden man lagt ner och omkostnaderna kopplade till utgivning (utöver tryck och papper så finns det kostnader/lön för redaktör, layoutare, administration, marknadsföring, och så vidare).

Här gissar jag att många författare skrattar. Antingen ett fniss eller ett bittert hånskratt. Att få betalt för den arbetstid man lagt ner (annat än möjligen i nivå med kaffepengar) är förstås ett stort skämt för den stora massan av författare – även om det finns undantag i form av författare som faktiskt kan leva på att skriva böcker.

En rimligare nivå är att tänka att en bok ska kosta så mycket att man i alla fall får in minst så mycket som de konkreta utlägg man haft. Och det låter ju enkelt i teorin. Man tar de kostnader man haft, delar på så många böcker som tryckts/producerats, och så får man fram ett minimipris.

i praktiken är det knepigare. För det uträknade priset ovan bygger på att alla böckerna blir sålda. Om de inte blir det borde varje enskild bok kosta mer för att det ska gå runt.

Å fjärde sidan (eller vad är vi på för nummer nu?) så vill man ju att böckerna ska bli lästa. Varje person som läser en bok är en potentiell ambassadör för boken: någon som kan berätta om den för andra och få fler att vilja läsa. Då funkar det knappast att ha en prismodell där de första böckerna kostar flera tusen för att balansera för att man kanske inte får sålt alla böckerna.→ Läs resten av inlägget!

Jag handlar gärna lokalt – men det är inte alltid så enkelt

”Handla lokalt!” blir man ofta uppmanad. ”Gynna din lokala [nånting]-butik”, så den kan fortsätta finnas!”

Jag handlar gärna lokalt och gynnar gärna de butiker eller försäljare som finns nära mig – om de säljer det jag vill ha eller behöver.

Men jag har ofta specifika preferenser. Finns en produkt att få tag i som ekologisk eller miljömärkt så är det mitt förstahandsval. Och de varianterna finns ofta inte att tillgå i närområdet – för det utbudet behöver man bo i storstan. Eller så är det bara en liten webbshop som drivs av någon entusiast på en ännu mer avlägsen plats än jag som tillhandahåller produkten ifråga på svensk mark.

En annan anledning är att jag ofta tycker det är kul att gynna de som skapar något unikt och roligt. När jag hittar att ett litet företag skapat alldeles fantastiska tyger, varför ska jag då köpa något tråkigt och fult bara för att det finns att köpa i min hemkommun? Då låter jag ju hellre bli att köpa nåt.

Alltså handlar jag många saker via webben.

Och samma sak gäller för böcker och bokhandlare.

För ja, när det gäller att köpa böcker så är det också ofta samma budskap: köp av din lokala bokhandel, annars kommer den inte att finnas kvar.

Jag fattar ju att det är så, absolut.

Men det ges ut många böcker. Och de flesta bokhandlare tar bara hem en väldigt liten andel av alla dessa böcker. Och det är bara böcker i halva butiken – andra halvan är pennor, anteckningsböcker, klistermärken, spel och annat.→ Läs resten av inlägget!